Тиждень тому вийшло хайпове інтерв’ю з українською стюардесою, в якому вона розповідала про найнезвичайніші випадки в роботі. Так, одного разу з рейсу до Єгипту було знято дитину з нестандартною поведінкою. Швидше за все, дитина була з РАС.
Багатьом навіть нормотиповим дітям перельоти даються дуже важко. Якщо ви подорожуєте з України зараз, то подорожі затягуються на кілька днів. Зрозуміло, що батьки мають подбати про заспокійливі дії проти перенапружень, улюблені іграшки, смокталики аби полегшити перепади тиску в літаку тощо, але основне питання таке:
ЯК УБЕЗПЕЧИТИ СЕБЕ І НЕ БУТИ ЗНЯТИМИ З РЕЙСУ?
Враховуйте наступне якщо купляєте білет самі:
– Інфантам до 2 років окреме місце не надається. Квиток вартує 10% від повного тарифу, іноді – безкоштовно. Окреме місце – за дитячим тарифом (від 2 до 11 років), з 12 – вже дорослий квиток. Якщо з одним дорослим летить двоє дітей віком до 2 років (і це дозволений перевізниками максимум на одного дорослого), то на одного з дітей потрібно купити квиток з місцем, а другий може сидіти на колінах у дорослого.
– Уважно читайте правила надання послуг вашим перевізником при купівлі білету та повідомляйте в аєропорту про необхідний супровід одразу при реєстрації. Ми перевірили більшість перевізників (див. сіру таблицю у першому коментарі) – майже ВСІ надають асистента ще ДО посадки, що узгоджено з аеропортами. Зазвичай, вони дійсно турбуються про комфорт людей з особливостями.
– Коли вам надали асистента – з ним проходите всюди без черг (і не треба платити за priority).
– Окрім зазначеного вам можуть замінити місця на такі, де простору більше, аби дитина не нервувала і не заважала оточенню, рідше – на бізнес клас (якщо є місця).
– Подбайте про візуальні картки (також для спілкування з іноземними працівниками).
– Майте при собі або попросіть бейдж для людей з особливостями – це має зробити оточуючих толерантнішими.
Якщо замовляєте тур з агентом:
– Повідомляйте про особливості дитини агента заздалегідь – агент має зробити перевірку всіх правил
– Слідкуйте за пунктами контракту з агентом де прописані ВСІ компенсаторні механізми (має потурбуватися про перемовини з авіакомпанією якщо станеться форс-мажор, заміна рейса, ночівля в готелі, трансфер тощо)
– Знову ж таки: не соромтеся і не чекайте, а повідомляйте в аєропорту про необхідний супровід та особливості дитини, це убезпечить від будь-яких питань протягом подорожі та пришвидшить всі процедури
Відповідаючи на питаня: НІ! Ніхто не має права відмовити вам у посадці за умови якщо ви не порушили правила
Загальний механізм та міжнародні правила надання послуг авіакомпанії при перельоті з особлими дітьми тут https://www.aerosociety.com/news/flying-with-autism/ ( взяли приклад : але різниці нема)
Згідно цього механізму та на практиці випадки відмов майже виключені. І перевізник майже завжди намагається всіляко допомогти. Але!, ми ніколи не можемо виключити людський фактор (сварливі сусіди, недружній персонал, – велика рідкість, але може трапитися) і тоді перевізник зобов’язаний відшкодувати всі збитки чи поміняти квиток.
Не порушували правила, завчасно попередили про особливості дитини, а суперечка таки виникла? – ВИМАГАЙТЕ ПИСЬМОВОГО ПОЯСНЕННЯ ЯКА ПРИЧИНА НЕДОПУСКУ НА РЕЙС, коли ви зможете скористатися наступним рейсом тощо. Також, про всяк випадок заздалегідь потурбуйтеся про контакти українського консульства в країні вильоту.
Тaкі доречні та корисні розбори читайте в нашому ТГ каналі “Аутизм & Інклюзія”