Одним з головних завдань лікувальної фізкультури для дітей з особливостями розвитку є заповнення дефіциту рухів за допомогою фізичних вправ. Встановлено, що рухи в будь-якій формі, адекватні фізіологічним можливостям дитячого організму, завжди є оздоровчим фактором.

Дитина з особливостями не завжди може виконати найелементарніший рух. Цього її необхідно навчати. Навчати повзати, стрибати, правильно бігати, ходити сходами, долати елементарні перешкоди (двері, кути, ями) тощо. При цьому дітей з РАС важливо не тільки навчити – важливо ще й добре закріпити в кожній дитині ці правила, довести їх до звичних для людини рефлексів. І саме це, з урахуванням особливостей дітей з аутизмом, є, напевно, найважчим процесом, для якого майже завжди потрібно багато терпіння й наполегливості з боку вчителів, тренерів і батьків.

Адаптивна фізкультура для дітей з аутизмом

Лікувальну фізкультуру можна застосовувати в найрізноманітніших її формах і методиках. При цьому зазвичай переважає ігровий метод. Лікувальну фізкультуру в дитячому віці слід розглядати насамперед як широкий комплекс різноманітних засобів. До них повинні належати не лише фізичні вправи, але й організація всього рухового та гігієнічного режиму, використання методів загартовування, трудові та педагогічні процеси, а також масаж, який у дитячому віці є органічною частиною профілактичної та лікувальної гімнастики.

Лікувальна фізкультура – фактор величезного виховного значення. Фізичні вправи сприяють організації дитячого колективу, вносять елементи дисциплінованості в поведінку дітей, покращують їхній настрій, емоційний тонус.

Відмінною рисою адаптивної фізкультури для дітей з аутизмом є велика кількість і вибір ігрових вправ. Крім позитивних суто фізичних результатів (зменшення запальних процесів, поліпшення обміну речовин, формування правильної постави, посилення витривалості, збільшення сили, поліпшення гарту й загального тонусу організму), адаптивні фізичні вправи спрямовані на соціалізацію дитини – її вміння комунікувати з іншими людьми, працювати в команді, відчувати і розуміти себе та інших.

Одним з найбільш популярних в світі методів адаптивної фізкультури для дітей з аутизмом є 3С-терапія. МГО «Дитина з майбутнім» була першою організацією, яка «привезла» 3С-терапію та її автора Пола Кожокару (Румунія) в Україну, і ми раді, що за кілька років цей метод успішно прижився в нашій країні.

Що таке 3C-терапія?

Цей метод засновано на трьох принципах: усвідомленості, координації та концентрації. Він допомагає дитині усвідомити і пізнати себе, розкривши таким чином свій повний потенціал. 90% дітей (від трьох до восьми років) показують хороші результати. 3С-терапія також ефективна для дітей з синдромом Дауна, ЗПР, РВ та в інших випадках психомоторної затримки розвитку.

Детальніше про методику можна дізнатися в одному зі щомісячних номерів нашого електронного журналу «Аутизм сьогодні» (https://cwf.com.ua/images/autism-today/autism_today_2016_02.pdf) або тут: https://www.helpautism.ro/en/terapie/3c-therapy. Переглянути відео можна на особистій сторінці Пола Кожокару в Facebook: https://www.facebook.com/3CTherapy.

Існує, повторимося, безліч хороших і різних комплексів фізичних занять для дітей з особливостями розвитку. Всі вони мають спільні цілі та різні підходи. Які саме будуть найбільш ефективними для вашої дитини – обирати вам, тому що підхід тут повинен бути суворо індивідуальним.

Наші фахівці, звісно ж, завжди готові допомогти вам у виборі та реалізації поставлених завдань, але ми впевнені, що кілька загальних рекомендацій просто зараз у контексті обговорюваної теми стануть у пригоді.

Топ 5 універсальних рекомендацій від фахівців нашого садка «Дитина з майбутнім»:

1. Завжди займайтеся разом з дитиною. Ви найцінніше, що є у дитини, вона вас відчуває краще, ніж будь-яку іншу людину у світі. Будьте з нею і будьте для неї прикладом. Будь ласка.

2. Починайте з малого. Спочатку разом з дитиною зробіть щось невелике і постійно додавайте та ускладнюйте завдання. Нехай спочатку це буде маршрут кімнатою, потім – квартирою, потім – навколо будинку, потім – у дворі, в магазин і т. д. Нехай спочатку це буде маршрут без перешкод, потім додавайте їх, ускладнюйте процес у міру можливостей, залучайте інших людей, предмети тощо.

3. Чітко витримуйте регулярність занять. На початку статті ми вже говорили про це. Навчити важливо, але ще важливіше – закріпити. Так, це потребуватиме від вас терпіння і зусиль, іноді особливих. Ми впевнені, що заради свого маленького дива ви зробите все. Ви впораєтеся.

4. Завжди! Завжди і завжди заохочуйте свою дитину! Нехай для вас і для інших людей її маленькі кроки виглядають зовсім незначними або навіть смішними, але в її сприйнятті щоразу це велика особиста перемога! Пам’ятайте про це, цінуйте ці успіхи.

5. Візуалізуйте процес. Найчастіше дітлахам з аутизмом легше розуміти та опановувати візуальну інформацію. Використовуйте як такі візуальні маркери всі можливі підручні засоби: малюнки, предмети, відео – та що завгодно. Для вас вони теж будуть маркерами, необхідними для організації й аналізу процесу виховання дитини. Ну і, звісно, для сімейного архіву в майбутньому теж!