Багато батьків, які виховують дитину з особливостями, в тому числі з аутизмом, часто шукають приватну школу або дитсадок для навчання. Вони вважають, що там до дитини та її особливостей буде більше уваги з боку педагогів і вихователів, що дитина зможе там перебувати в колективі однолітків, спілкуватися і знати, що її несхожість не викликатиме насмішок чи презирства.

Крім толерантності, у приватних закладах освіти батьки шукають для своїх чад необхідну технічну й медичну підтримку, тому що особливі потреби передбачають особливу інфраструктуру, підхід і знання. У кожної дитини, незалежно від її особливих потреб, повинна бути реалізована можливість отримання доступу до освіти поряд з іншими дітьми, у яких таких потреб немає. Цю можливість якраз і було узаконено в нашій країні у 2018 році, що дозволило розглядати навчання дітей з особливими потребами не тільки у профільних спеціальних закладах освіти, а й в інклюзивних класах приватних і загальноосвітніх шкіл.

Є певні вимоги і правила для всіх закладів освіти щодо організації та проведення інклюзивного навчання, зазначені в законі № 2541-VIII про доступ осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг. Цей закон є базою для розвитку інклюзивної освіти в країні. Також держава взяла на себе обов’язок підготувати інфраструктуру, технічні можливості й необхідні інструменти для здобуття особливими учнями повноцінної освіти, враховуючи їхні потреби, що можуть включати як наявність пандусів, спеціальних туалетів та меблів, так і необхідних аудіо-, відео- та інших робочих матеріалів.

Це зумовлює збільшення фінансування в кілька разів на одну таку дитину замість звичайного школяра. І це одна з причин того, чому батьки аутистів, а також інших дітей з ментальними особливостями, часто надають перевагу приватним школам: вони, як правило, краще укомплектовані всім необхідним.

З 2020 року для вчителів початкових класів Міністерством освіти і науки заплановано модулі з навчання методики роботи в інклюзивних класах. Зростає й кількість інклюзивно-ресурсних центрів, яких у 2020 році вже налічується понад 600 по всій Україні. У країні з’явилися інтерактивні онлайн-карти, на яких батьки зможуть легко знайти дитсадок чи школу з інклюзивним підходом.

Процес триває, інклюзивне навчання поступово посідає своє місце в системі освіти. Вибір форми та місця освіти належить батькам. Але наразі не всі українські школи (як приватні, так і загальноосвітні) готові приймати таких дітей. Крім завчасного приходу до обраної школи, потрібно дати дирекції час технічно підготувати можливість перебування в ній особливої дитини, підготувати вчителя, за потреби – асистента, та й з учнями бажано познайомити таку дитину заздалегідь.

Це дуже важливо передусім для аутистів. Незважаючи на те, де навчається ваша особлива дитина – у приватній школі чи в загальноосвітній – завжди існує ризик того, що її можуть не прийняти однолітки або вона може стати «небажаним учнем» для батьків інших дітей і навіть учителів. Щоб мінімізувати цей ризик, слід обов’язково готувати колектив педагогів та дітей до приходу такої дитини заздалегідь, і це функція батьків.

На поточному етапі істотних відмінностей в інклюзивній освіті у приватній або в загальноосвітній школі немає (не беремо до уваги плату за навчання). Наявність необхідної матеріально-технічної бази та інфраструктури в закладі освіти варіює залежно від бажання керівництва школи брати участь у розвитку інклюзивної освіти. Можна навіть сказати, що зараз в адаптації дітей з особливими потребами є багато спільного в закладах освіти різних форм власності, в суспільстві загалом. Тільки спільними зусиллями різних фахівців, таких як медики, вчителі у школах і вихователі в дитячих садках, соціальні працівники та чиновники місцевих органів влади, можна сформувати толерантне ставлення суспільства до особливих дітям, щоб їх соціалізація відбулася.

Скільки в Україні дітей з особливими освітніми потребами?

Сьогодні точно ніхто не знає, скільки в Україні дітей з особливими освітніми потребами. Маємо такі цифри: близько 165 000 дітей і найнижчий у Європі показник інклюзії – близько 6% шкіл з інклюзією, де є в середньому один-два класи з наявністю одного-двох дітей з особливими освітніми потребами. В Україні загальна кількість приватних шкіл у 2018/2019 навчальному році становила 228, і їхня кількість щороку зростає з 2014 року. Київ є лідером на ринку приватних шкіл: у ньому знаходиться близько 30% усіх приватних шкіл країни.

Крім загальноосвітніх предметів, у цих школах та гімназіях викладають такі предмети, як інформаційно-комунікаційні технології, бізнес, філософія, психологія, економіка, тайм-менеджмент, етикет та інше, включаючи дві-три іноземні мови та різні програми щодо всебічного розвитку особистості дитини (наприклад, розвиток креативності та інноваційності). Це потрібно враховувати при записі дитини з особливостями, особливо аутиста, до приватної школи, адже це додаткове навантаження.

При виборі приватної школи дуже важливо попередньо і відверто поговорити з її керівництвом, розповісти про справжній рівень академічної підготовки та соціалізації дитини. Тільки так можна правильно обрати приватний заклад освіти й мінімізувати складнощі в навчанні дитини з особливостями, зокрема з аутизмом. Хоча можна з упевненістю сказати, що при виборі загальноосвітньої школи це теж дуже важливий етап.