В Європі запрацював унікальний проєкт “ALERRT: Autism on the line!” з навчання фахівців служб швидкого реагування надавати фахову допомогу людям з аутизмом, враховуючи наявність діагнозу та особливості РАС. Проєкт покликаний надати знання та навички фахівцям служб швидкого реагування країн Європи на предмет розпізнання, взаємодії та адекватної невідкладної допомоги людям з аутизмом у надзвичайних ситуаціях.
Служби швидкого реагування – невідкладна допомога, поліція, пожежники, фахівці з надзвичайних ситуацій тощо – найважливіший сервіс соціальної безпеки населення будь-якої країни. Проте більшість цих послуг орієнтована на взаємодію та надання допомоги в першу чергу нормотиповим пацієнтам чи постраждалим. Персонал служб швидкого реагування діє за протоколами допомоги людям без ментальних порушень, і не має інструментів взаємодії з людьми, наприклад, з аутизмом.
За статистикою Всесвітньої організації охорони здоров’я, 1 особа зі 100 загальної людської популяції має розлад аутистичного спектра (РАС). Кількість людей по всьому світу з аутизмом складає мільйони, і вони мають рівні права отримати кваліфіковану допомогу наряду з нормотиповими. Та інститути швидкого реагування не мають ні нормативної бази, ні досвіду надання такої допомоги.
Попри те, що кількість людей з аутизмом з кожним роком збільшується (внаслідок покращення методів діагностування), розмову про необхідність створення інклюзивних умов в рамках служб швидкого реагування європейськими фахівцями розпочато лише зараз.
Україна поки що долучається до знайомства з новітніми знаннями у цій сфері на базі європейського досвіду, а саме – розповсюдження інформації про міжнародний проєкт “ALERRT: Autism on the Line!”. Тож ГО “Фонд допомоги дітям з синдромом аутизму “Дитина з майбутнім” радо ділиться з фахівцями та всіма дотичними до проблем аутизму новітніми знаннями.
Про проєкт “ALERRT: Autism on the line!”
Основне завдання проєкту “ALERRT: Autism on the line!” – надати знання та навички фахівцям європейських служб швидкого реагування розпізнавати, взаємодіяти та належним чином допомагати людям з аутизмом в екстрених випадках. Так, за результатами дослідження проєкту, в якому приймало учать 420 людей з аутизмом та їх родин, виявилося, що 90% фахівців зі служб екстреної допомоги не знають, що таке аутизм або володіють дуже поверхневою інформацією про розлад. (Презентацію проєкту та графіку досліджень шукайте за посиланням).
Особливістю проєкту є те, що програма розроблена не лише для працівників екстрених служб, а й для аутистів, що зробити процес взаємодії людей з ментальними порушеннями з фахівцями служб ефективним, безпечним та комфортним. Тренери проєкту знайомлять людей з РАС з сервісами екстреної допомоги, враховуючи особливості розвитку конкретної людини та умов фактичного місця проживання, її оточення, можливостей комунікації тощо.
Програма навчання
У пілотному проєкті “ALERRT: Autism on the line!” взяли участь 30 людей – 18 тренерів проєкту та 12 учасників – представників екстрених служб. Навчання проходило за програмою, яка включає наступні розділи:
- розуміння та розпізнання аутизму;
- спілкування та соціальна взаємодія людей з аутизмом;
- сенсорна обробка, сприйняття та пізнання у людей з аутизмом;
- тривожність та аутизм;
- розпізнання та підтримка людей з аутизмом у надзвичайних ситуаціях;
- зухвала поведінка.
Навчання учасників відбувалось освоєнням матеріалу за спеціально розробленою представниками “ALERRT: Autism on the line!” онлайн платформою з практичним мануалом знань та тренінгами, які цього разу проходили в Італії та на Кіпрі.
Досягнення проэкту
Після першої апробації програми навчання, проєкт “ALERRT: Autism on the line!” ділиться здобутками, а саме:
- онлайн платформа навчання фахівців екстрених служб, де кожен охочий може отримати інформацію про аутизм та інструменти допомоги людям з РАС абсолютно безкоштовно та у вільному доступі (інструкції з реєстрації на платформі дивіться тут);
- Посібник для служб швидкого реагування зі сценаріями навчання у віртуальній реальності та інструментами допомоги. Наприклад, Персонального екстреного профілю, який допомагає службам реагувати на ситуацію, враховуючи особливості розвитку людини;
- тренінги з використанням програми віртуальної реальності (Португалія), яка відтворює 3D взаємодію з людиною з РАС, що є унікальним джерелом навчання та моделювання екстрених ситуацій.
Навчальні заходи в рамках проєкту тривали з жовтня 2020 року по вересень 2022 року. Закінчилася програма завершальною конференцією 19 вересня 2022 року, на якій учасники підсумували роботу проєкту.
Проєкт “ALERRT: Autism on the line!” представлений міжнародним партнерством 6 країн: координатор проєкту GESEME (Іспанія) тісно співпрацює з CEIPES – Міжнародним центром сприяння освіті та розвитку (Італія), Universidade Lusófona (Португалія), STANDO LTD (Кіпр), Європейським агентством розвитку – EUDA (Чехія), та Autism-Europe (Бельгія). Навчальні заходи фінансуються програмою Європейської Комісії Erasmus+. Erasmus+ – це програма ЄС для підтримки освіти, навчання, молоді та спорту в Європі. Його бюджет у 14,7 мільярда євро надає можливість понад 4 мільйонам європейців навчатися, стажуватися, здобувати досвід і працювати волонтерами за кордоном.
Українське питання
На жаль, досвіду надання екстреної допомоги в Україні саме особам з ментальними порушеннями поки немає. Проте вже зараз ми можемо окреслити коло проблем, з яким стикаються вітчизняні служби швидкого реагування у сфері обслуговування людей з ментальними порушеннями. Так, директор ГО “Фонд допомоги дітям з синдромом аутизму “Дитина з майбутнім” Ірина Сергієнко дає наступний перелік питань, над якими громадські активісти планують працювати:
- Аутистам важко описати, що з ними не так, особливо, у надзвичайній ситуації. Стрес ускладнює комунікацію з ними, а це конче важливо в таких умовах.
- Аутиста неможливо виявити “на око”. Тому навіть якщо рятувальники знають як працювати з аутистами, потрібно спочатку впевнитись, що перед ними справді людина з РАС, а це займає час.
- Більшість сервісів невідкладної допомоги не знають про РАС та специфіку роботи з аутистами.
Досвід проєкту “ALERRT: Autism on the line!” демонструє комплексний підхід до розуміння інклюзивного європейського суспільства, адже головною складовою останнього є доступ до всіх соціальних сервісів на всіх рівнях. Це варто уваги в рамках вітчизняних підходів і інклюзивних здобутків, адже досвід Європи хоч тільки-но починає формуватися у цій сфері, але вже має виняткові результати та приклади для наслідування.