Як відомо, ранній дитячий аутизм (РДА) за інтенсивністю та симптоматикою ділиться на чотири великі групи:
Четверта група (найлегший ступінь): надмірна чутливість до чужої думки, психологічна вразливість і кривдність.
Третя група: підвищена захопленість стереотипними аутистичними заняттями та інтересами, прагнення абстрагуватися від зовнішнього світу у своїй «раковині», одноманітні непізнавальні захоплення.
Друга група: дитина активно відкидає навколишнє середовище, проявляючи ретельну вибірковість у контакті з ним. Спілкування з обмеженим числом людей, вибагливість у їжі та одязі, мовні й рухові стереотипії, протест проти змін, агресія, аутоагресія і т. д.
Перша група: аутист повністю відчужений від навколишньої дійсності, відсутня будь-яка соціальна активність.
Раніше було прийнято вважати, що діагностувати у дитини РАС можливо у віці від трьох років. Однак дослідження останнього десятиліття наочно продемонстрували, що поріг подібного роду діагностики значно нижчий і коливається в межах 18-місячного віку. Перше дослідження на цю тему було проведено в США професором психіатрії та поведінкових наук Саллі Роджерс не так давно – у 2012 році.
Воно показало, що раннє втручання нормалізує мозкову активність аутичних дітей віком 18 місяців. У ході дослідження, опублікованого в Журналі Американської академії дитячої та підліткової психіатрії під назвою «Раннє поведінкове втручання пов’язується з нормалізацією мозкової активності у дітей з аутизмом молодшого віку», з’ясувалося, що діти, які отримували певну терапію втручання, демонстрували більшу мозкову активність, коли дивилися на обличчя, а не на предмети, тобто проявляли реакцію, типову для здорових дітей, які брали участь у дослідженні, та протилежну реакції тих аутичних дітей, які отримували лікування за допомогою інших видів втручань. Більш детальна інформація за посиланням:
https://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121026125021.htm
В ідеалі, корекційну роботу на рівні РДА повинні проводити професіонали, а саме:
- лікар-педіатр;
- лікар-психоневролог;
- психолог;
- дефектолог;
- логопед;
- поведінковий терапевт;
- масажист;
- соціальний працівник.
І, безумовно, роль батьків у цьому процесі переоцінити неможливо.
Вкрай важливо підкреслити, що з усього різноманіття корекційних методик аутизму спеціалісти визнають найбільш ефективними саме методики раннього втручання. Отже, чим раніше визначити особливості вашої дитини, тим на кращий результат корекції можна сподіватися.