16 листопада у Кам’янець-Подільському пройшов другий семінар «Проблеми та досягнення в сфері аутизму в світі і Україні» регіонального туру Консула «Аутизм-Європа» Інни Сергієнко. У цей раз в ролі організатора виступила міська психолого-медико-педагогічна консультація (ПМПК).

Семінар своїм вітальним словом відкрили головний спеціаліст управління освіти і науки Кам’янець-Подільської міської ради Євгенія Калинюк і завідуюча міською ПМПК Таміла Олійник.

«Нам дуже приємно, що така подія, вдруге організована в Україні, проходить саме в нашому місті. Причина цього заходу – проблема, з якою зіткнулися українські сім’ї, в тому числі і сім’ї Кам’янець-Подільського. Така зустріч з Консулом «Аутизм-Європа» Інною Сергієнко збагатить нас новими знаннями і новим досвідом, які ми обов’язково використаємо, в черговий раз доводячи, що кожна дитина з аутизмом – насамперед особистість», – зазначила Євгенія Калинюк.

«Провести захід такого типу – бажання батьків, яке ми не могли проігнорувати. Адже вони – найперші і найважливіші люди для дітей. І приємно усвідомлювати, що у них серйозне ставлення до цієї проблеми», – сказала Таміла Олійник.

«Все почалося з того, що нам зателефонувала мама Олександра з Кам’янець – Подільського і сказала, що батьки міста дуже хочуть, щоб приїхала Консул і розповіла про те, що відбувається у сфері аутизму в Європі і Україні. Ми, природно, відповіли згодою. Потім до нашого бажання підключився дитячий садок «Теремок» № 3. На рівні міста нас відразу ж підтримала Таміла Гнатівна Олійник, яка вирішила організувати великий міський захід, щоб і педагоги, і батьки дізналися ще більше про аутизм. Тому велике спасибі організаторам і активістам, які забезпечили проведення семінару», – підкреслила директор Фонду «Дитина з майбутнім» Лариса Рибченко.

Виступаючи перед публікою батьків і педагогів, Інна Сергієнко ділилася і досвідом мами, і досвідом, привезеним з конференцій і самітів «Аутизм-Європа». Консул побудувала свій семінар більше на практичній частині. Вона часто апелювала до аудиторії, наводячи конкретні приклади, які можуть допомогти в роботі з аутистами.

У семінарі взяли участь близько ста осіб, серед яких батьки, представники дошкільних установ та загальноосвітніх шкіл. Учасників цікавили питання про проблеми з харчуванням дітей, про вік, до якого дитину можна навчити говорити, забудькуватості, подоланні страхів, мотивації до навчання і т.п. Присутні обговорили ситуацію з аутизмом у регіоні, подискутували про питання законодавства і домовилися про спільну діяльність.

«У нашому садочку є група, в якій займаються саме дітки з аутизмом. Вона складається з 6 дітей», – ділиться Раїса Новикова, завідуюча дитячим садом компенсуючого типу «Теремок» № 3. «З самого початку ми почали підбирати різні методики, щоб знати з якої сторони правильно підійти до особливих дітей і як до них достукатися, продовжує вчитель – дефектолог «Теремка» Тетяна Куницька. – Першою застосування у нас знайшла АВА – терапія. Але не всім діткам це підходило, тому ми почали звертатися і до інших методик. Наприклад, дуже активно ми працюємо з floortime, тут ми виходимо з інтересів дитини. На кожну дитину на початку року я складаю програму, де вказується, над чим ми будемо працювати, в які ігри грати, які завдання виконувати. Потім всі педагоги знайомляться з цією програмою. Слухаючи семінар Інни Сергієнко, я зрозуміла, що нам усім дійсно потрібно об’єднуватися. Дуже цікаво слухати її і як маму, адже вона дійсно працювала з дитиною, а багато батьків не хочуть цього робити вдома. Цей семінар ще раз підтвердив важливість нашої праці і допоміг зрозуміти, що робота з аутистами – не що інше, як творчість».

«Ми з донькою вже 2 роки займаємося в дитячому садку «Дзвіночок» № 20. Ходимо в групу зі звичайними дітьми, і тільки моя дитина серед них аутист. Тобто, у нас інклюзивне навчання. Ми ходимо не на цілий день, а тільки відвідуємо заняття, спілкуємося з дітьми, працюємо з психологом, логопедом. І нам з донечкою дуже подобається цей садок, тому що результати у нас дійсно хороші. Раніше я весь час була з дочкою, тепер вона вже може залишатися тільки разом з психологом. І за це я дуже вдячна. Остаточний діагноз моїй доньці поставили приблизно в 3 роки в Хмельницькому. Наші фахівці ставити діагноз не мають можливості», – розповідає Анжела Шафранська, мама.

«Я працюю з хлопчиком з аутизмом, який ходить у звичайний клас у школі. Йому було дуже складно звикати до нового – сидіти за партою, тримати ручку, писати паличку, цифру, букву. Всьому цьому ми вчилися поступово. Головна проблема для хлопчика – це спілкування з іншими дітьми, до них він ставиться з деяким побоюванням. Для того, щоб навчити його спілкуванню , ми з ним кожен день при зустрічі вітаємося, обіймаємось, посміхаємося один одному. Але коли я питаю , як у нього справи, він у відповідь не питає мене про те ж. А дуже б хотілося досягти ще й цього. Сидячи з ним за однією партою, я намагаюся налаштувати його на роботу, адже він чує вчителя, але не робить відразу те, про що говорить педагог. До цього хлопчика треба трохи підштовхнути. Я впевнена, якщо ізолювати таких дітей – прогресу для них не буде. Робота з аутистом безсумнівно вимагає великих знань, професійної підготовки, терпіння і працездатності», – каже Казимира Романюк, вихователь, асистент вчителя.

«Дуже приємно, що Кам’янець – Подільський проявив такий великий інтерес до нашого семінару. Не пожаліли ні часу, ні свого вихідного дня, щоб послухати той досвід, який я їм привезла. Дуже важливо було бачити тут і педагогів, і батьків, і представників дошкільних установ. Особливо вражає те, що система освіти міста дійсно розуміє запити населення й активно на них реагує. Це підтверджує не тільки їх присутність на семінарі, але і той факт, що вони виступили в ролі організаторів. Насамперед, мова йде про міську ПМПК. На жаль , на семінар не прийшли психіатри. А у батьків накопичилося до них дуже багато питань, на які вони так і не змогли отримати відповіді. І головна скарга батьків – одержання діагнозу. Адже для того , щоб пройти діагностику, батькам необхідно їхати до Києва. На місцях поставити діагноз «аутизм» не тільки не мають права, але в більшості випадків і просто не можуть за невмінням розпізнати симптоми. Я чітко побачила, що фахівцям, батькам, а також тим людям, які просто виявляють інтерес до теми аутизму, не вистачає знань про цю проблему, і, відповідно, не вистачає інформації, яка давала б такі знання. Це, безсумнівно, вина державної системи, яка не надає можливості населенню отримати той обсяг даних, який зміг би заповнити «прогалини» по аутизму. Враховуючи всі ці факти, ми пропонуємо провести переатестацію лікарів для отримання знань по роботі з особливими дітьми. Це стало б дійсно виходом із ситуації. Хочеться підкреслити і той факт, що розмовляючи з педагогами та батьками, ми спільно дійшли висновку, що можна організувати і курси післядипломної освіти, які б вчили, як необхідно працювати з дітьми з аутизмом. А я, як Консул організації «Аутизм – Європа», готова всіма силами допомагати будь-яким освітнім процесам – привозити необхідну інформацію, програми, посібники, тобто той досвід, який на практиці зможе допомогти фахівцям зробити наших діток повноправними членами суспільства», – резюмувала Консул Інна Сергієнко.

Нагадаємо, що семінар у Кам’янець-Подільському – другий у регіональному турі Консула «Аутизм – Європа» Інни Сергієнко. Перший семінар відбувся 19 жовтня у Нікополі, Дніпропетровської області. У грудні відбудеться ще один семінар – у Харкові, за підтримки ГО «Аутизм. Альтернатива у Харкові ».

Консул «Аутизм – Європа» Інна Сергієнко та директор Фонду «Дитина з майбутнім» Лариса Рибченко висловлюють подяку всім учасникам за активну залученість і особисто Тамілі Ігнатівні Олійник та Тетяні Олександрівні Куницькій за теплий прийом та організацію.