24 жовтня у Міністерстві освіти і науки України відбулось засідання експертно-консультаційної ради з питань аутизму. За круглим столом учасники обговорили всю виконану з моменту заснування ради роботи та запланували подальші дії по розвитку системи отримання освіти дітьми з РАС.

Одним з головних на порядку денному стало питання впровадження в освітній процес дитини з аутизмом асистента, який би весь час був присутній на заняттях. «На першому етапі ми пропонуємо хоча б легалізувати право батьків привести свого асистента, який не обов’язково має спеціальну освіту», – запропонувала Консул «Аутизм Європа» Інна Сергієнко.

Таким чином, в результаті розгляду пропозицій всіх членів ради, експерти виділили такі напрямки роботи в своїй подальшій роботі:

  • законодавчий;
  • просвітницький.

У першому напрямку передбачається складання списків необхідних спеціальностей педагогів для аутистів, розробка методичних рекомендацій з урахуванням таких спеціальностей, сприяння прийняттю законопроекту по дошкільній освіті та інше.

«Аутизм на сьогодні не є вироком, адже можна придумати такий маршрут, коли дитина буде переходити від нижчого рівня до віщого. Освіта повинна враховувати побутові, соціальні компетенції, вміння проводити дозвілля та закладати початок формування професійної компетенції. Це означає, що необхідно розширювати спектр вибору дітьми навчальних предметів. Також ми пропонуємо створювати учбові програми і опорні пункти – ресурсні і консультативні центри при НРЦ або при дошкільних закладах, або при громадських організаціях», – зазначила на засіданні Катерина Островська, доцент кафедри психології Львівського національного університету ім. І.Франка, Голова центу підтримки осіб з аутизмом «Відкрите серце», м. Львів.

Голова правління БО «Школа-сходинки» для дітей з аутизмом Наталія  Андрєєва відзначила важливість співпраці з проблем аутизму МОН  України і недержавних організацій, які мають багаторічний досвід роботи і на сьогодні є найбільш ефективними в організації психолого-педагогічної корекції дітей з РАС та допомоги їх сім’ям.

«Члени Асоціації дітей з аутизмом впродовж літа ряд зустрічей, які дозволили проаналізувати очікування батьків і потреби дітей з особливими освітніми потребами, як учасників інклюзивного процесу. Ми зібрали та проаналізували досвід реальних сімей і дітей, продумали найближчі шаги, які дозволили б зробити інклюзію позитивною і затребуваною формою отримання освіти. Основний висновок нашої роботи – спектр аутизму припускає спектр можливостей отримання освіти. Єдиної форми навчання бути не може. Але може бути розуміння суті проблеми, підготовка кваліфікованих кадрів і бажання держави дати дітям з аутизмом можливість жити і вчитися. А батьки готові стати повноцінними учасниками цього процесу», – заявила Глава Асоціації батьків дітей з аутизмом Євгена Панічевська.

Відносно другого напряму роботи експерти прийняли рішення про системну інформаційну роботу з представниками держави, в регіонах, де займаються реабілітацією аутистів, і серед звичайного населення.