Діти з інвалідністю мають право здобувати освіту на рівні з усіма дітьми України. За організацію навчання відповідає місцевий підрозділ із питань освіти органу місцевого самоврядування. Процес зарахування дитини з інвалідністю до дитячого садка та школи однаковий.
Зверніть увагу. Діти з інвалідністю, пов’язаною з порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитячого садка.
Для дітей з інвалідністю в Україні також доступне навчання у спеціальних закладах за умови проживання вдома й у навчально-реабілітаційних центрах. Та варто зауважити, що цей варіант має надаватись лише як виняток. Найкращим варіантом для кожної дитини є інклюзивна освіта.
Як записати дитину в освітній заклад та забезпечити створення інклюзивного класу/групи?
Відповідно до статті № 55 Закону України «Про освіту» — місце, форму і методи навчання дитини обирають її батьки або опікуни. Ви маєте право звернутися до будь-якого навчального закладу з заявою про необхідність організації інклюзивного навчання для вашої дитини, навіть якщо в цій школі або дитсадку поки що немає облаштованих інклюзивних класів. Якщо ви поки ще не обрали школу, скористайтеся цією інтерактивною мапою. На ній вказані навчальні заклади з облаштованими інклюзивними класами.
Після вибору навчального закладу звернуться до найближчого інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ). Там ви отримаєте оцінку розвитку дитини та висновок про підтримку, якої вона потребує. Такі центри займаються дітьми віком до 18 років. Важливо, що фахівці ІРЦ не можуть визначати місце навчання дитини, навіть у форматі рекомендації. Вони визначають лише рівень підтримки та технічні засоби для реабілітації, за потреби.
Якщо ви плануєте обрати навчальний заклад не за місцем проживання, то відвідайте цей заклад освіти, та дізнайтесь у директора про наявність вільних місць, а також про порядок зарахування дітей. Якщо ви звернулися до навчального закладу за місцем проживання, дитину мають зарахувати позачергово.
Якщо ваша дитина має інвалідність і потребує інклюзивної форми навчання, у навчальний заклад потрібно подати такі документи:
- заяву щодо прийому;
- медичну довідку про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати заклад освіти;
- свідоцтво про народження;
- висновок інклюзивно-ресурсного центру;
Якщо дитина навчатиметься у спеціалізованому навчальному закладі, додатково потрібно надати ще такі документи:
- направлення від місцевого органу управління освітою (для цього потрібно звернутися безпосередньо в районне управління освіти);
- індивідуальну програму реабілітації для дітей з інвалідністю, якщо така програма необхідна дитині. Програму складають спеціалісти інклюзивно-ресурсного центру. У ній може бути зазначений перелік засобів та устаткування, необхідне дитині для реабілітації або компенсування порушень (наприклад, крісло колісне), а також програма зустрічей з лікарями або психологами за потреби.
На підставі заяви одного з батьків (або інших законних представників) учня та висновку інклюзивно-ресурсного центру керівник закладу освіти має створити інклюзивний клас та організувати інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого у висновку.
Документи важливо подавати завчасно, бажано за 6-9 місяців до початку навчання. Адже ваша заява буде підставою для надання додаткового фінансування школі або садочку.
Наприклад, навчальний заклад має ввести додаткову ставку асистента вчителя або асистента вихователя, що потребує додаткового часу. Також у вас є можливість отримати послуги асистента дитини, який допомагатиме їй з побутовими потребами. Висновок про необхідність супроводу асистента дитини має надати інклюзивно-ресурсний центр. Такий працівник може не мати педагогічної освіти і фокусуватиметься на потребах дитини, а не на навчальному процесі (наприклад, як асистент учителя у навчальному закладі).
До дитячого садочка або школи приймає здійснює керівник навчального закладу. Він має ознайомити вас зі статутом закладу та іншими документами, що регламентують його діяльність.
Що робити, якщо у вибраному дитсадку або школі немає інклюзивної групи/класу?
На основі заяви батьків і висновку інклюзивно-ресурсного центру керівництво навчального закладу має звернутися в управління освіти та подати клопотання про створення такого класу або групи.
За організацію навчального процесу відповідає безпосередньо керівник навчального закладу, саме він має створити команду для психолого-педагогічного супроводу дитини.
Що робити, якщо вільних місць немає або дитину відмовляються зараховувати до навчального закладу?
- Якщо батьки шукають навчальний заклад для дитини за місцем проживання, їм не мають права відмовити. Якщо є складнощі, необхідно подати письмову заяву до райдержадміністрації.
- Якщо і після цього питання не вирішать, слід звернутися до вищих інстанцій: спочатку в департамент освіти, а потім у Міносвіти.
- Звернення в управління освіти потрібно подавати у письмовому вигляді та обов’язково отримати реєстраційний номер листа, щоб ви могли відслідковувати його динаміку. Управління освіти має надати перелік рекомендованих місць для навчання.
Скільки дітей з інвалідністю може одночасно навчатися в одній групі або шкільному класі?
Учні розподіляються по шкільних класах або групах дитячого садка, відповідно до рівнів підтримки, які потребують учні. Відповідний рівень визначається у висновку інклюзивно-ресурсного центру.
В одній інклюзивній групі або класі може навчатись:
- не більше 1 дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
- не більше 2 дітей, які потребують третього рівня підтримки;
- не більше 3 дітей, які потребують другого рівня підтримки.
Що робити, якщо у навчальному закладі уже є інклюзивний клас або група, але вони уже заповнені?
Тоді навчальний заклад повинен прийняти дитину з інвалідністю в іншу групу / клас, яка підходить за віком, і зробити її інклюзивною.
Що має забезпечити навчальний заклад, щоб група/клас у ньому вважались інклюзивними?
- безперешкодний доступ до будівель та приміщень навчального закладу для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату;
- створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази. Школа має закупити необхідні дитині технічні засоби, якщо такі зазначені у висновку ІРЦ;
- відповідний штат працівників, зокрема в штаті школи або садка має бути асистент вихователя;
- облаштування ресурсної кімнати для психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних занять;
- створення команди психолого-педагогічного супроводу, що вибудовуватиме навчальний процес відповідно до потреб дитини.