“Ми живемо у районному центрі та про інклюзію тільки чули. Дитина без інвалідності, не дають… ЗПР, аутистичний спектр та купа інших діагнозів, вчимося у 1 класі на індивідуальному навчанні у загальноосвітній школі. Нам потрібно знати, коли в нас відкриють інклюзивні класи чи можливо «вибити» помічника вчителя для супроводу моєї дитини на заняттях? Чи можуть батьки стати ініціаторами відкриття інклюзивного класу?”
Відповідає Кріт Тетяна, координатор проекту щодо захисту прав людей із особливими потребами:
Згідно законодавства України, а саме частини третьої статті 9 Закону України “Про загальну середню освіту” загальноосвітні навчальні заклади, зокрема можуть створювати інклюзивні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивні класи відкриваються загальноосвітніми навчальними закладами, батьки можуть звернутись із заявою до місцевого органу освіти про відкриття такого класу. Звертаю Вашу увагу, що створення таких класів потребує певних комплексних дій. Як зазначено у листі Міністерства освіти і науки України від 12.07.2016 р. № 1/9-36 “На жаль, у ряді випадків керівники місцевих органів управління освітою та загальноосвітніх навчальних закладів (далі – ЗНЗ) не ознайомлені або поверхово володіють законодавчими, нормативно-правовими актами, навчально-методичними рекомендаціями щодо організації та впровадження інклюзивного навчання і відмовляють батькам у прийомі до навчального закладу дитини з особливими освітніми потребами. Такі дії керівників є неправомірними та суперечать нормам статті 3, статті 60 Закону України «Про освіту». Часто ЗНЗ не готові прийняти учнів з особливими потребами, тому що не орієнтуються на перспективу щодо створення одного чи кількох інклюзивних класів. Тому, враховуючи, що інклюзивне навчання організовується за рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації (далі – ПМПК), органи управління освіти мають координувати консультативно-методичну співпрацю ПМПК та ЗНЗ з питань орієнтовної потреби в інклюзивних класах. Особливу увагу слід приділити випускникам з особливими потребами дошкільних навчальних закладів як потенційним учням інклюзивних класів. Перш ніж зарахувати дитину з особливими потребами до інклюзивного класу ЗНЗ, потрібно підготуватися до цього. Насамперед, це створення у ЗНЗ відповідних умов з урахуванням особливостей розвитку дітей: доступність будівель і приміщень, використання адекватних форм і методів навчально- виховної роботи, психолого-педагогічний супровід, налагодження співпраці з батьками (особами, які їх замінюють). У дотриманні цього алгоритму провідну роль відіграють місцеві органи управління освітою. “
Таким чином, Вам потрібно звернутись до місцевого органу освіти із заявою про створення інклюзивного класу або про введення у штат асистента учителя для дитини із особливими потребами. Бажано таку заяву подавати до початку навчального року.