24 червня 2025 року відбулася презентація концепції змін у системі соціальних послуг, яку напрацювало і представило Міністерство соціальної політики України в особі міністра соцполітики Оксани Жолнович та за підтримки міжнародних партнерів. Захід був направлений на ознайомлення дотичних до сфери та всіх зацікавлених з концепцією реформування системи соціальних послуг, яка має стати сучасною, гнучкою, орієнтованою на потреби людини моделлю допомоги тим, хто її потребує, а саме – підтримку дітей, осіб похилого віку, ветеранів, внутрішньо переміщених осіб та осіб з інвалідністю.
Україна наразі знаходиться на дуже низькому рівні за ключовими показниками соціальної вразливості у порівнянні з європейськими країнами:
- % дітей, які отримують послуги з догляду становить 19% (ЄС – 39,2%);
- % української молоді, які не працюють та не навчаються – 15,5% (ЄС – 11%);
- рівень довгострокової безробітності в Україні становить 4,3% (ЄС – 1,9%);
- роки здорового життя після 65 років для українських жінок становить 8, для чоловіків – лише 5 років;
- % дітей, які проживають під загрозою бідності – 65% (ЄС – 24%); % дорослих, які знаходяться під загрозою бідності складає 37% (ЄС – 21%).
За словами Оксани Жолнович, основна мета реформування наявної системи соціальних послуг та роботи Міністерства загалом є забезпечення громадянина можливістю вести здорове, активне соціальне життя, бути залученою до громади на всіх рівнях і мати ресурси долати свої труднощі – матеріальні та психологічні. Тобто, ключовою відмінністю загального підходу має стати розуміння важливості превентивних мір. А це означає, що соціальна політика в державі має бути орієнтована не тільки на тих людей, які опинилися в складних життєвих обставинах (СЖО), але, у першу чергу, створювати такі умови і сервіси, аби люди могли вирішувати свої проблеми швидко і ефективно і не потрапляти до категорії осіб у СЖО.
Наразі в Україні ситуація у сфері соціальної підтримки громадян здебільшого орієнтована на фінансову допомогу, але такий підхід далеко не завжди ефективний. Наприклад, психологічна робота з ветеранами війни, за даними опитування самих ветеранів, більш доцільна та необхідна, ніж фінансові виплати; коли мова йде про необхідність супроводу під час інклюзивного навчання, то державні виплати по інвалідності, на жаль, ніяк не компенсують відсутність потрібного дитині фахівця; також послуги муніципальної няні зможуть допомогти матері оминути ризик переходу в бідність та вийти на роботу, маючи малолітню дитину, яку немає на кого полишити тощо. Звісно, держава не планує замінити всі соціальні виплати соціальними послугами, але переосмислити підхід та допомагати людям саме тим, що їм потрібно (наразі покривається лише 17% потреб у соціальних послугах) – ключове завдання майбутньої реформи.
Реформована система соціальних послуг в Україні
Загальний підхід в рамках нової системи соціальних послуг передбачає імплементацію змін у сфері якості послуг та їх фінансування. Тобто, кожна людина, яка має проблему може звернутися до громади і отримати найефективніший варіант її вирішення (не лише грошову підтримку) за допомогою відповідальної людини (кейс-менеджера), яка має всі необхідні інструменти для виконання своїх обовʼязків у конкретному випадку. Мова йде про реформування двох завдань, а саме:
Наповнення та процес надання послуг:
- якісні послуги, що відповідають потребам людини;
- безперервність підтримки задля соціального включення;
- соціальний сімейний лікар в громаді (кейс-менеджер);
- цифрові інтегровані сервіси.
Фінансування та закупівлі послуг:
- стале багаторівневе фінансування (напівфінансування);
- принцип “гроші йдуть за клієнтом”;
- насичений конкурентний ринок соціальних послуг;
- вільний ринок для державного та приватного сектору.
Нова система соціальних послуг передбачає трирівневу модель системи соціальних послуг, в якій послуги поділені на пакети:
- Кейс-менеджмент та соціальний супровід
- Життєстійкість та волонтерство
3.1. підтримане проживання та тимчасовий або постійний догляд (догляд вдома, денний догляд, підтримане проживання, стаціонарний догляд, відпочинок доглядальників, персональний асистент);
3.2. підтримка дітей та родин (муніципальна няня, сімейна домівка, супровід під час інклюзивного навчання);
3.3. відновлення функціональності (соціальна адаптація, дизайн переобладнання помешкання, індивідуальне працевлаштування та супровід, оцінка працездатності, підтримка побуту, транспорт);
3.4. кризова допомога (кризове втручання, притулок).
Зміна системи фінансування:
- відповідальність – на рівні громад;
- держава має сприяти єдиним стандартам, доступності і якості соціальних послуг, а також розвитку спроможності громад;
- області – співфінансування та підтримка громад;
- перехід від “утримання” закладів до “закупівлі” послуг:
- державна програма соціальних послуг;
- створення національного закупівельника (закуповує загальнонаціональні соціальні послуги та допомагає громадам закуповувати соціальні послуги за місцеві кошти);
- спеціальні процедури для закупівлі соціальних послуг;
- рівні умови для приватних та комунальних надавачів.
Чому реформа турботи важлива для людей з ментальними порушеннями
Попри те, що законодавчо система соціальних послуг в Україні існує давно, але очевидно, що в тому вигляді, в якому фактично представлена зараз, вона є неефективною та малодоступною для тих, хто її потребує.
Євгенія Панічевська, директорка з комунікацій МГО “Дитина з майбутнім”, директорка ГО “НТІ” Інститут соціальної політики”, викладачка кафедри філософії за спеціальністю Соціальна робота КПІ ім.Ігоря Сікорського зазначає:
“На мій погляд, ця реформа буде дуже складно реалізовуватись на практиці. Реальних бар’єрів багато, одним із основних є дисбаланс між наявними стандартами соціальних послуг і існуючими потребами громадян. Наприклад, послуга соціальної адаптації, яка надається за діючим державним стандартом, що створювався для осіб, які повернулись з місць позбавлення волі, а це визначає і перелік заходів, передбачених в стандарті. Ми працюємо з дітьми та молоддю з психічними та поведінковими порушеннями, які потребують довготривалої підтримки та інших заходів. І тут одразу два моменти – забезпечення довготривалого фінансування послуги та індивідуальні потреби отримувачів цих вікових категорій. Ми отримували державне фінансування на надання послуги на термін три місяці, пів року, рік, проте для дітей та підлітків потрібна більш довготривала робота. Крім того, ми змушені пристосовувати наявні в стандарті заходи під потреби наших клієнтів, та вони не універсальні з точки зору формування навичок соціальної адаптації, але ж норми стандарту порушувати не можна.
Взагалі якщо говорити про стандарти, то треба оновлювати вже наявні, враховувати потреби різних категорій населення, в тому числі вікові потреби, і якщо вже “гроші йдуть за клієнтом”, то і потреби мають вирішуватись індивідуальні. Наприклад, послуга супроводу, якої дуже потребують не тільки діти та молоді особи, а й дорослі з психічними порушеннями на певних етапах життя та в певних особистих обставинах. Питання від чиновників і часто велика перепона в організації послуги – вартість. Як розрахувати людино годину, яка складає основу розрахунку послуги? Це не просте питання при переході від “утримання” закладів до “закупівлі” послуг. Для громадян, як користувачів системи, важливо розуміти, що за Законом про соціальні послуги підтримка може надаватись тим громадянам, які знаходяться в складних життєвих обставинах (СЖО), а це має бути підтверджено документами. А заходи допомоги і підтримки направлені на/або: безпосередньо вирішення проблеми, профілактику, тобто непотрапляння в СЖО і запобігання погіршенню кризи. Це все різні заходи і ресурси, це дуже часто трансдисциплінарна робота, це реальний виклик для всіх учасників.
Але добра новина в тому, що ми рухаємось в напрямку благополуччя громадян і закладаємо в цю роботу і власну відповідальність за своє життя. Немає невичерпних ресурсів, їх справді мало в складних ситуаціях, і якщо вони будуть дійсно направлені на вирішення проблем громадян, а не на збагачення “балансоутримувачів”, то і чергова реформа досягне поставлених завдань. Хочеться в це вірити”.
Повну трансляцію презентації проєкту реформування системи соціальних послуг в Україні дивіться за посиланням, а матеріал МГО “Дитина з майбутнім” щодо послуги супроводу під час інклюзивного навчання читайте тут.