Батькам про РАС-пубертат
Аутистам будь-якого віку важко справлятися зі змінами. Ця особливість виходить на перший план серед низки інших ознак аутизму з настанням перехідного віку – пубертату. Поява перших вусиків та підвищена пітливість у хлопчиків, початок менструації, ріст грудей та волосся в нових місцях у дівчаток насторожують і лякають дитину з РАС, яка дорослішає. У цей період підліток потребує правильного інформування про нові процеси в організмі. Початок статевого дозрівання – важкий час як для аутиста, так і для сім’ї. Аутизм, симптоми якого до початку пубертату багато в чому могли «згладитись», заявляє про себе з новою силою. Як батькам підступитися до питання і допомогти аутистові прийняти зміни?
Початок перехідного віку припадає на вік від 11 до 17 років, однак у дівчаток іноді починається у 8 років. Початок статевого дозрівання, тобто фізіологія, ніяк не пов’язаний з розладом (дитячий, атиповий аутизм тощо) та рівнем інтелектуального розвитку.
Тому батьки іноді помічають, що син «змужнів», проте академічні знання і навички відповідають віку молодшого школяра.
Ознаки статевого дозрівання у хлопчиків:
- різкий стрибок зросту;
- поява волосся на обличчі й тілі;
- вугровий висип;
- специфічний запах поту, як «у справжнього чоловіка»;
- нічні полюції та ерекція.
Також у період пубертату спостерігаються серйозні зміни психологічного стану. Підліток стає дратівливим, у нього постійно змінюється настрій, а поведінка стає агресивною. У батьків створюється враження, що тихого і спокійного малюка різко підмінили. Школа для аутистів мало цікава, а навчання «напружує».
Ознаки статевого дозрівання у дівчаток:
- тілесне «оформлення» – ріст грудей, стегон, хода стає «жіночною»;
- ріст волосся на тілі, поява перших прищів та вугрового висипу;
- поява менструації.
У прекрасної половини людства в період статевого дозрівання також спостерігаються психологічні зміни. Дівчатка-підлітки стають плаксивими, зухвалими, їхній настрій – мінливим, через що виникають конфлікти з оточенням буквально на пустому місці.
Щоб допомогти дитині впоратися з новими емоціями та відчуттями, які не завжди приємні, та зі змінами тіла, батькам слід проявити уважність і терпіння, правильно розповісти підлітку, що з ним відбувається, і навчити нових правил поведінки.
Як батькам розповісти аутистові про пубертат
- Перш ніж почати розмову, потрібно підготуватися самому. Тема делікатна, і часом батькам складно відкрито обговорювати природні речі. Однак пам’ятайте: аутистові важко висловити емоції та розповісти, що його непокоїть. Новий стан і зміни тривожать, а мовчання дорослих може призвести до депресії або нервового зриву. До того ж, якщо не розповість дорослий – розповість вулиця. А для дитини з аутизмом, так само як і для нейротипіка, це найгірший варіант.
- Використовуйте медичні терміни і коректні поняття, але на доступному для дитини рівні і вчасно. Важливо говорити на подібні теми, коли дитина спокійна і навколо немає сторонніх. Багатолюдний автобус – погане місце для бесіди. Використовуйте наочні посібники, моделі, картинки з зображенням процесів та тілесних перетворень, проводьте разом цікаві експерименти. Донесіть, що статеве дозрівання у хлопчиків та дівчаток відбувається по-різному. Аутисти сприймають мовлення буквально, і дівчинка з РАС сильно здивується, чому у сусіднього хлопчика не ростуть груди.
- Відповідайте на запитання дитини максимально точно і перевіряйте, що вона зрозуміла. Переконуйте у природності змін в організмі, розкажіть, до чого варто ще готуватися, заохочуйте відвертість.
Які теми обговорити з аутистом
У питанні розмов на інтимні теми дорослим важливо не «перегнути палицю» і рухатися поступово. Ефект від «просвіти» буде у випадку цікавості самої дитини до подібних речей, врахування рівня сприйняття та довіри до батьків. Не варто розповідати про запліднення трирічній дитині, яка не проявляє інтересу до теми і не розуміє значення слова.
Обов’язково поговоріть про таке:
- Частини тіла та їх призначення. Дитина повинна засвоїти, що тіло має «структуру», кожна частина якого – свою функцію. Не забудьте також про внутрішні органи та системи організму, яких не видно. Важливо, щоб дитина зрозуміла, що таке інтимні частини тіла і чому їх не показують іншим.
- Правила гігієни. Дівчаткам потрібно розповісти про підмивання, використання гігієнічних прокладок під час місячних і «на щодень», нагадати про необхідність чистити зуби, вмиватися. Увагу хлопчиків варто звернути на гоління, щоденне миття, використання дезодоранту для пахв і спеціального для ніг, якщо потрібно. Також важливо враховувати сенсорні особливості підлітка, адже багато хто скаржиться на неприємні відчуття від волосся, яке росте після гоління. Для усунення такого дискомфорту є спеціальні гелі, креми, лосьйони після гоління або можна пробувати робити це рідше.
- Менструації, мастурбація, полюції. Розкажіть дівчаткам, що таке менструація і коли вона буває, як і коли використовувати прокладки, про необхідність під час місячних мати додатково чисту білизну про всяк випадок. Якщо потрібно, створіть схему або алгоритм дій. Хлопчики повинні знати, що нічні полюції – це нормально, і у тата було те ж саме. Розкажіть про причини явища і про послідовність дій вранці. Важливо озвучити дитині ситуацію хворобливості перших ерекцій, адже це теж спочатку норма. Те саме стосується мастурбації: діти з РАС повинні розуміти природність явища, але й знати про те, що робити це потрібно наодинці з собою при зачинених дверях.
- Секс і народження дітей. Привчайте до адекватного ставлення до сексу з дитинства, тому що на пострадянському просторі ця тема досі табуйована і у дорослих викликає сором. Розкажіть дитині з РАС, що таке секс, чому він виникає і які має наслідки. Не забудьте донести інформацію про венеричні захворювання, контрацепцію і ранню вагітність, якщо дитина готова це зрозуміти.
- Правила поведінки в громаді. Аутистові треба розповідати про «межі пристойності»: які теми не можна обговорювати прилюдно, про що не варто питати чужих, які частини тіла потрібно приховувати під одягом, чому не можна входити без стуку в спальню до батьків і потрібно закривати двері у ванні під час мастурбації.
- Як висловити симпатію та потяг до іншого. Аутисти, як і нейротипові люди, прив’язуються, закохуються, жадають представника протилежної або своєї статі. Однак батьки повинні розповісти дитині з розладом, яка не «зчитує» емоцій інших, про ознаки взаємної симпатії та про способи вираження своєї. Донесіть, які слова, жести, рухи в громаді прийнятні, а чого варто уникати. Для цього важливо демонструвати і називати дитині з РАС почуття, обговорювати ситуації між дорослими.
- Розуміння особистих меж і слово «ні». Безпека – вище за все для будь-якої дитини, але для аутиста – це життєво важливо. Діти з РАС часто страждають від невпевненості в собі та низької самооцінки, що підкріплюється ще й процесами статевого дозрівання. Вони не завжди можуть відстояти себе, проявити наполегливість або відмовитися від неприйнятного. Тому відповідь на запитання «Що таке добре і погано?» батькам рекомендовано поставити на чільне місце і систематично закріплювати вміння дитини з РАС відстоювати особисті межі. Повторення алгоритму дій «Що робити, якщо чіпають або ображають?» дозволить уникнути небезпеки аутисту, ознаками якого можуть скористатися в недобрих цілях.
Чого не можна робити каегорично:
- розповісти й забути – щоб аутист зрозумів і навчився, потрібно багаторазове повторення і заохочення правильної поведінки;
- сварити і карати – якщо дитина не запам’ятала, що знімати труси в парку не можна, – це привід без скандалу надягти їх назад і знову провести бесіду про прийнятне;
- соромити й акцентувати увагу на недоліках – процеси статевого дозрівання фізіологічні, і цей період проходив кожен, тому важливо навчити дитину з цим жити.
Успіх – це малесенькі кроки на шляху до мети. Аутист буде спантеличений, якщо ні з того ні з сього підійде тато зі словами: «Сину, сьогодні я прочитаю тобі лекцію про пубертат». До підліткового віку дитина вже багато чого знає і вміє: митися, виражати емоції, розрізняти хлопчиків та дівчаток, дбайливо ставитися до іншого. Правильно подана інформація про період статевого дозрівання доповнить наявні у дитини знання і навчить справлятися з деякими змінами. Якщо, наприклад, сумно – можна послухати веселу музику або погладити кішку. А коли хочеться рознести кімнату – краще зробити руханку або допомогти мамі з прибиранням.
Аутизм, причини виникнення якого науці невідомі, – не привід укривати дитину від знань, а мотивація надати важливим словам відповідної форми. У цьому батькам «особливих дітей» допомагають організовані Міжнародною громадською організацією «Дитина з майбутнім» акції, лекції та вебінари про пубертат, тонкощі спілкування з аутичними підлітками в цей період, відносини з братами і сестрами, однолітками, які корисні не тільки батькам, а й підліткам з РАС.