Підготовка до інклюзії дітей з особливими освітніми потребами (ООП), у тому числі аутистів, включає опанування ними тих умінь, які допоможуть їм повноцінно інтегруватися в навчальний процес. Ідеться, зокрема, про побутові навички, серед яких – самообслуговування, комунікація, навички самоорганізації та навчальної поведінки.
Набути їх допоможе злагоджена взаємодія батьків та професійних педагогів на основі індивідуального підходу до кожної особливої дитини. Таку практику, до прикладу, демонструє дитсадок для дітей з аутизмом «Дитина з майбутнім».
Спеціалісти наголошують: головне, що повинен уміти майбутній школяр чи школярка, – це спілкуватися з іншими людьми. Йдеться про необхідний словниковий запас, уміння розпочинати діалог та підтримувати його, знати необхідні жести й розуміти, в яких ситуаціях їх слід застосовувати, а також володіти своїм голосом, зокрема регулювати гучність та тембр.
Підготовка дитини з аутизмом до інклюзії
Реабілітологи додають: підготовка до інклюзії – це й розуміння дитиною свого тіла, його відчуттів та сигналів. У потрібний момент школяр має адекватно реагувати на події, які відбуваються навколо нього, а без розуміння власного тіла досягти цього неможливо.
Крім того, щоб бути готовою до школи, дитина має вміти наслідувати своїх однолітків та працювати з різними матеріалами, серед яких – зошити та підручники. Під час уроку вона має концентрувати свою увагу саме на процесі навчання. До речі, допомогти з цим може якраз асистент дитини, який часто супроводжує, зокрема, аутистів в інклюзивному навчальному просторі.
Однак варто пам’ятати, що підготовка до інклюзії – це не лише робота з дітьми з ООП. Належно підготуватися має і сам навчальний заклад, і майбутні однокласники особливої дитини, і їхні батьки. Це елементи обов’язкового комплексу, без поєднання яких шкільний процес не даватиме необхідного результату, а принцип інклюзії не діятиме на повну.